E’ di pochi giorni fa la notizia dell’ulteriore taglio di Alitalia alle rotte servite da Malpensa: anche Roma sarà ormai quasi irraggiungibile dallo scalo lombardo.

In un paper recente, abbiamo stimato in 14.000 posti di lavoro il costo del de-hubbing di Alitalia. Qui un articolo de la Repubblica sul nostro articolo, mentre di seguito l’abstract:

“An increasing body of literature has found a positive and significant impact of airport activities on local economies. However, it is not clear whether this effect is driven by demand factors (passengers arriving and departing with their expenditure) or supply factors (accessibility provision for local firms). By considering the 2008 de-hubbing of Malpensa as a natural experiment, we estimate the impact of a reduction in connectivity on employment in Travel-To-Work Areas of Lombardia, Piemonte, Liguria and Emilia Romagna. De-hubbing decision, in fact, affected permanently the intercontinental accessibility of the airport, with only temporary effect in terms of passengers. We found that areas specialized into export-oriented sectors suffered from the contraction in the degree of connectivity and that this effect decreases with the distance from the airport. No effect was found in urban areas and in areas specialized into heavy industry sectors.”

 

Annunci

Rispondi

Effettua il login con uno di questi metodi per inviare il tuo commento:

Logo WordPress.com

Stai commentando usando il tuo account WordPress.com. Chiudi sessione / Modifica )

Foto Twitter

Stai commentando usando il tuo account Twitter. Chiudi sessione / Modifica )

Foto di Facebook

Stai commentando usando il tuo account Facebook. Chiudi sessione / Modifica )

Google+ photo

Stai commentando usando il tuo account Google+. Chiudi sessione / Modifica )

Connessione a %s...

Blog su WordPress.com.

Su ↑

%d blogger hanno fatto clic su Mi Piace per questo: